blije klanten
Flow en One Piece Flow: Wat is het?
Binnen Lean bestaan er vijf principes: waarde, waardestroom, flow, pull en perfectie. In dit artikel gaan we het hebben over het derde principe: ‘Flow’, ookwel ‘One Piece Flow’. ‘Flow’ staat voor continue doorstroming. ‘One piece’ staat voor stuksgewijs.
FMEA (Failure Mode and Effect Analyse) + voorbeeld
Met een FMEA onderzoek je of een product of een proces mogelijk fouten kan veroorzaken. Door het mogelijke falen van een product of proces te onderzoeken kan je van tevoren maatregelen treffen om dit te voorkomen, door de kans op de fouten te verlagen of de impact van het voorkomen te verminderen.
Lean versus Scrum: wat is het verschil?
Lean is niet de enige management methode. Iedere manager heeft zijn eigen voorkeur voor een methode. Maar hoe weet je dan welke methode voor jouw organisatie of processen het best aansluit?
Lean Six Sigma Green Belt training: 10 voordelen
Terwijl je misschien wel al bekend bent met Lean Six Sigma, is de betekenis van alle verschillende belts misschien wel lastig. Zo weet je precies of de Green Belt training bij jou (of jouw organisatie) past!
Wat is een Pareto Chart? En hoe werkt het in de praktijk?
Waarschijnlijk heb je wel eens van de uitdrukking: “20% van de klanten zorgen voor 80% van de omzet” gehoord. Als je dit toepast in een Lean Six Sigma project, noem je de grafiek die hieruit komt de Pareto Chart.
De weekstart: uitleg, tips & tricks van de experts
Ondanks dat velen al wel van de weekstart hebben gehoord, blijkt dat in de praktijk een effectieve uitvoering vaak lastig is. We schrijven daarom dit artikel om je uit te leggen wat de weekstart precies is, waarom deze zo nuttig is, hoe een weekstart eruitziet en we geven je wat handige tips en tricks die we uit ervaring hebben opgedaan.
Stakeholderanalyse: wanneer, hoe en waarom?
De stakeholderanalyse maak onder andere in de Define fase van het project. Maar deze loopt door in de andere fases van je project. Je voorziet de stakeholders in de aanloop van een project, maar ook tijdens het project zelf.
Wat is het KANO-model?
Het succes van een product wordt bepaald door de ervaringen van de klant. Het Lean management richt zich dan ook vooral op de klant. Het is erg belangrijk om de wensen van de klant duidelijk te hebben, zodat je hierop in kan spelen.
Wat betekent Lean en Mean?
Het werkt binnen organisaties die Lean werken net zoals bij het jachtluipaard: de processen en taken zijn zo opgebouwd dat ze ze alleen datgene doen wat ze goed moeten kunnen. Geen extraatjes waar niemand om vraagt.
Wat is Kanban? En hoe pas je het toe?
Je kan Kanban op verschillende manieren toepassen. Echter, het doel blijft altijd hetzelfde: effient produceren. Kanban is een belangrijke speler als het gaat om wat, wanneer en in welke hoeveelheid iets geleverd moet worden.