Slimmer werken,
blije klanten
De Roos van Leary

Succesvolle interactie met de ‘Roos van Leary’

Gepubliceerd op

Gedrag roept een bepaalde reactie op. Dit is wat psycholoog Timothy Leary ontdekte tijdens zijn onderzoek naar het gedrag van mensen. Reageer je aanvallend en geïrriteerd? Dan kun je dezelfde reactie terug verwachten. Heb je een open houding en help je je samenwerkingspartner? Dan zou wil hij/zij jou waarschijnlijk ook helpen. Leary vatte zijn onderzoekresultaten […]

divergerenconvergerentumbnail

Design thinking: de sleutel voor innovatie

Gepubliceerd op

Snel een berichtje versturen via WhatsApp, gemakkelijk je geldzaken regelen via internetbankieren en in de IKEA-app je favoriete meubels liken. Dit zijn allemaal bekende voorbeelden van online producten en functionaliteiten die tot stand zijn gekomen door ‘Design Thinking’. Wat is Design Thinking? Een methode die je helpt om ingewikkelde vraagstukken op te lossen en inzichtelijk […]

Customerjourneymappingtumbnail

Wat is Customer Journey Mapping?

Gepubliceerd op

Een van de kernprincipes van Lean is: de klant staat centraal. Gebeurt dat nu al in jouw organisatie? Hoe kom je erachter hoe de klant jouw organisatie ervaart en welke indruk je achterlaat? Om dit te achterhalen ga je aan de slag met ‘Customer Journey Mapping’. Hierbij leg je de reis van de klant af […]

5s

Tien tips voor een Clean Desk Policy met 5S

Gepubliceerd op

5S is een van de tools die gebruikt wordt bij Lean. Door het inzetten van de tool worden medewerkers bewust van de staat van hun werkomgeving. Een opgeruimde en overzichtelijke werkplek geeft rust, overzicht en focus. Je bent minder bezig met het zoeken naar formulieren of apparatuur. Voer vandaag nog jouw Clean Desk Policy in! […]

Lean Kaizen: hoe begin je?

Gepubliceerd op

Lean kun je vertalen naar “slank” en kaizen kun je vertalen naar “veranderen naar beter”. Lean en Kaizen worden vaak in combinatie gebruikt, omdat ze elkaar versterken. Kaizen is een van de principes die hoort bij het Toyota Production System (TPS). Als je hier meer over wilt lezen kun je hier klikken. Met Lean zet […]

Aan de slag met het Kano-model (incl. voorbeeld)

Gepubliceerd op

Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van je processen, is het handig om duidelijk te hebben wat de klant van het proces verwacht. Je moet weten waar je product of dienst nu precies aan moet voldoen. Dit klink heel logisch, maar in de praktijk denken we vaak wel te weten wat onze […]

Spaghetti-diagram

Spaghetti Diagram: Wat is het?

Gepubliceerd op

Ben je wel eens de gehele supermarkt doorgelopen om al je boodschappen bij elkaar te sprokkelen, om er vervolgens thuis achter te komen dat je toch nog iets vergeten bent? En natuurlijk precies iets wat je ook echt die dag nog nodig hebt, dus je moet weer terug naar de supermarkt. Voor veel mensen is […]

lean team

Wat is een Lean Team Coach precies?

Gepubliceerd op

Kort gezegd is een Lean team coach een ervaren projectleider die kan zorgen dat de afdeling of organisatie meegaat in de Lean veranderprocessen. Je begeleid teams in de organisatie om Lean te gaan en blijven werken. Je richt je op zowel de werknemers als de inhoud als de volwassenheid van de teams en hun processen. […]

Lean Six Sigma Online

Welke Lean Six Sigma training kan ik het beste volgen?

Gepubliceerd op

Er zijn tegenwoordig veel verschillende Lean trainingen te vinden. Bij Bureau Tromp bieden we vier verschillende trainingen aan. Ook is het mogelijk om naast aan Lean training een Six Sigma training toe te voegen.  De Lean Six Sigma training leert je over zowel Lean als Six Sigma. Maar wat ga je nu eigenlijk leren tijdens […]

Wat is Poka Yoke?

Gepubliceerd op

Poka Yoke, ookwel “mistake proofing” is ontwikkeld vanuit het Toyota Productie Systeem (TPS). Het is een eenvoudige techniek via Jidoka, dit is het automatisch inbouwen van kwaliteit binnen een proces. De tool is gemakkelijk en goedkoop en helpt bij het aantonen van defecten en zorgt dat je ze hiermee kunt voorkomen. Ontwikkeling Poka Yoke Een […]