blije klanten
De betekenis van Six Sigma
De Six Sigma betekenis is niet altijd helder. Wordt hiermee de betekenis bedoeld van de managementfilosofie of van de 3,4 fouten per 1 miljoen producten? In dit blog bericht zullen wij de Six Sigma betekenis verder toelichten. Waar komt het vandaan en wat betekent het nou eigenlijk? Laten we de Six Sigma eens vanuit beide […]
Het elimineren van verspillingen
De kern van Lean management draait om het elimineren van verspillingen zodat klantwaardes gemaximaliseerd kunnen worden. Binnen Lean kunnen we processen opdelen in 3 soorten waardes, oftewel values: Klantwaarde (Customer value added) Businesswaarde (Business value added) Geen waarde (non value added) Klantwaarde Klantwaarde kunnen we simpelweg omschrijven als iets waar de klant op wil wachten […]
Toyota KATA
Het nastreven van Toyota KATA De populariteit van de implementatie van Lean Six Sigma tools stijgt tegenwoordig flink onder bedrijven. Toch merkten veel bedrijven op het begin dat ze vaak niet de resultaten behaalden die Toyota haalt. Mogelijk herken je dit ook wel in jouw organisatie. Iemand die gefascineerd werd door dit probleem is de […]
De dagstart uitgelicht
Een goed begin is het halve werk! Een gezamenlijk begin van de dag zorgt ervoor dat je als team nog productiever de dag doorkomt. Een dagstart is de ideale manier om als team bij elkaar te komen voordat iedereen zijn eigen werkzaamheden oppakt. Uiteraard doe je dit dagelijks als je als team hetzelfde werk doet […]
Wat is een A3-rapport
Wat is de kern van een A3 rapport? Een A3 rapport wordt gebruikt om de belangrijkste projectinformatie, met betrekking tot de voortgang, te identificeren en op een overzichtelijke manier weer te geven. Daarnaast helpen de stappen om op een gestructureerde manier een probleem op te lossen. Zoals de naam al aangeeft is het de bedoeling […]
DMAIC verbeterproject: 7 tips voor een goede start
Een DMAIC verbeterproject structuur is dé methode om een verbeterproject goed te laten verlopen. DMAIC staat voor de 5 fasen van een Lean Six Sigma verbeterproject: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. ‘Een goed begin is het halve werk’. We behandelen 7 tips voor een goede start van je DMAIC verbeterproject. Hoe werkt DMAIC? Binnen […]
Wat is een CTQ precies?
In Lean maken we ontzettend veel gebruik van afkortingen: CTQ, DMAIC, PDCA, VOC, FMEA, SMED, QFD, VSM, SIPOC en we kunnen nog wel even doorgaan! In een andere blog hebben we veel uitgeweid over het onderwerp CTQ (‘critical to quality’). Toch merken we in de praktijk dat mensen het lastig vinden om met CTQ aan de […]
Succesvolle interactie met de ‘Roos van Leary’
Gedrag roept een bepaalde reactie op. Dit is wat psycholoog Timothy Leary ontdekte tijdens zijn onderzoek naar het gedrag van mensen. Reageer je aanvallend en geïrriteerd? Dan kun je dezelfde reactie terug verwachten. Heb je een open houding en help je je samenwerkingspartner? Dan zou wil hij/zij jou waarschijnlijk ook helpen. Leary vatte zijn onderzoekresultaten […]
Design thinking: de sleutel voor innovatie
Snel een berichtje versturen via WhatsApp, gemakkelijk je geldzaken regelen via internetbankieren en in de IKEA-app je favoriete meubels liken. Dit zijn allemaal bekende voorbeelden van online producten en functionaliteiten die tot stand zijn gekomen door ‘Design Thinking’. Wat is Design Thinking? Een methode die je helpt om ingewikkelde vraagstukken op te lossen en inzichtelijk […]
Wat is Customer Journey Mapping?
Een van de kernprincipes van Lean is: de klant staat centraal. Gebeurt dat nu al in jouw organisatie? Hoe kom je erachter hoe de klant jouw organisatie ervaart en welke indruk je achterlaat? Om dit te achterhalen ga je aan de slag met ‘Customer Journey Mapping’. Hierbij leg je de reis van de klant af […]