blije klanten
Wat is Six Sigma precies?
Het zou goed kunnen dat je Six Sigma niet als een opzichzelfstaande methode kent, maar alleen in combinatie met Lean. Het klopt dat deze methoden vaak samen worden gebruikt, maar toch zijn er belangrijke verschillen. Dit zorgt er ook voor dat Six Sigma voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Maar, wat is Six Sigma dan precies?
Lean gebruik je voor relatief eenvoudige problemen binnen processen, waarvan de oorzaak snel duidelijk is. Six Sigma leent zich daarentegen voor het oplossen van complexe problemen binnen je processen, waarvan je de oorzaak niet meteen kunt achterhalen. Hiervoor moet je de kwaliteit van het proces of product meetbaar kunnen maken. Om het proces te verbeteren moeten namelijk de factoren die de kwaliteit van het proces het meest beïnvloeden opgespoord worden. Vervolgens moeten deze onder controle gebracht worden. Hoe dit in zijn werk gaat, lees je hieronder.
Wat is Six Sigma?
Het doel van de methodiek van Six Sigma is het minimaliseren van variatie in een proces. Op deze manier verhoog je de prestaties van dit proces en waarborg je een constante kwaliteit. En misschien dat jij denkt ‘‘Ja, maar mijn processen lopen altijd hetzelfde’’, dan moet ik je toch teleurstellen. Dat is eigenlijk (bijna) nooit het geval. In vrijwel elk proces zit wel enige variatie, wat vervolgens ook merkbaar voor klanten is. Dit hoeft niet persé een probleem te zijn, maar dat kan het wel worden. Voor elk proces heb je namelijk kwaliteitsgrenzen; grenzen waarbinnen de kwaliteit van het proces voldoende is. Als de variatie binnen deze kwaliteitsgrenzen blijft dan is er geen probleem. Zodra dit echter niet meer het geval is, zullen klanten al snel niet meer tevreden zijn.
Door met Six Sigma je processen te verbeteren streef je naar perfectie en minimaliseer je de variatie in je processen. Deze variatie spoor je op met behulp van dataverzameling en statistiek. Zo weet je vervolgens hoe je het proces moet verbeteren om zo min mogelijk variatie te hebben. Dit zorgt op zijn beurt voor het minimaliseren van defecten, het verhogen van je winst, de kwaliteit van producten en de werknemerstevredenheid. Maar ik kan me voorstellen dat dit nog steeds een beetje abstract is, dus leggen we het verder uit aan de hand van onderstaande afbeeldingen:
BTG staat hier voor bovenste tolerantiegrens (van de klant) en OTG voor onderste tolerantiegrens. Zoals je kunt zien, zijn de gedeeltes links en rechts hiervan defecten. Dit houdt in dat dit variaties zijn die klanten niet accepteren en dus eigenlijk niet aanwezig moeten zijn in je proces. Want stel dat jij een pak met koekjes koopt waar 250 gram in hoort te zitten; als dit 245 gram is dan zal dit nog wel acceptabel zijn, maar als het maar 210 gram is dan ben je hier uiteraard niet meer tevreden mee. Met behulp van Six Sigma kun je deze variatie statistisch inzichtelijk krijgen en kun je dus zijn hoeveel variatie er aanwezig is en waardoor dit komt.
De Voice of the Customer
Maar hoe weet je dan wat nog wel en wat niet meer acceptabel is voor klanten? Dat kun je uitrekenen door te kijken naar alles wat binnen de grenzen van de OTG en BTG valt. Dit wordt ook wel de ‘Voice of the Customer’ genoemd. De gehele verdeling (dus ook alles wat buiten de OTG en BTG valt) wordt de ‘Voice of the Proces’ genoemd; hoe het proces werkelijk loopt. Misschien snap je nu al dat de Voice of the Customer uiteraard belangrijker is! Uiteindelijk draait het er namelijk om dat je klanten blij zijn en dat zij tevreden zijn met je product of dienst.
In de rechter afbeelding bevindt het hele proces (en dus ook alle variatie hierin) zich binnen de Voice of the Customer. En dit is je einddoel: zorgen dat alle variaties binnen het proces nog acceptabel zijn voor je klant. Door je processen statistisch inzichtelijk te maken kun je duidelijk krijgen of dit al het geval is en zo nee, waar verbeteringen nodig zijn. Als je dus een soortgelijke plot krijgt als die in de rechter afbeelding zichtbaar is dan weet je dat je proces goed werkt!
En wat zijn dan de voordelen van Six Sigma?
- Besparen van kosten;
- Reduceren van levertijd;
- Reduceren van fouten;
- Verhogen van productiviteit;
- Creëren van een groeiend marktaandeel;
- Klanttevredenheid;
- Productontwikkeling
Conclusie
Dus, wat is Six Sigma nou precies? Samengevat is het een methode om de kwaliteit van je processen te verbeteren en variatie hierbinnen (zo veel mogelijk) te elimineren. Six Sigma maakt hiervoor gebruik van statistiek en data verzameling. Dit is het voornaamste verschil tussen Lean en Six Sigma en duidt ook meteen de kracht van de methode aan.
Heeft dit je interesse voor Six Sigma aangewakkerd? Mooi! Bekijk dan ons trainingsaanbod eens. Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.
Ook interessant:
- De betekenis van Lean
- De beste Lean training voor jou!
- DMAIC: De effectieve Lean Six Sigma project aanpak
Volg ons op LinkedIn(we delen onze artikelen met je)