Slimmer werken,
blije klanten

Kaizen betekenis

Kaizen betekent letterlijk: “veranderen naar beter” of “continu verbeteren”. De term wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven waar met Lean Six Sigma wordt gewerkt. Door gebruik te maken van de Kaizen methode om bedrijfsprocessen te verbeteren, wordt de productiviteit vaak verhoogd. Door Kaizen onderdeel te maken van je dagelijkse bedrijfsactiviteiten, voorkom je verspillingen en blijf je verbeteren. Kaizen gaat dus niet om een eenmalige verbetering, maar om het blijven verbeteren. Het zorgt ervoor dat mensen op de werkvloer (Gemba) zelf dagelijks verbeteringen kunnen realiseren in hun processen waardoor zij het proces continu verbeteren.

Voor wie?

Kaizen is geschikt voor vrijwel alle productie en assemblagebedrijven, en in zekere mate ook voor dienstverlenende bedrijven. Kaizen is een systeem waarin medewerkers uit alle lagen van de organisatie bij betrokken zijn. Dan wordt het beste resultaat bereikt. Iedereen wordt gemotiveerd om regelmatig kleine veranderingen teweeg te brengen. Continu verbeteren dus. Medewerkers kunnen gemotiveerd worden door bijvoorbeeld Kaizen Events te houden. Een Kaizen Event is een evenement van een dag of een dagdeel waarbij verschillende werknemers bij elkaar in een verbeterteam worden gezet. Zij gaan dan een werkplek onder de loep nemen. Ze bespreken wat er verbeterd kan worden. Dit team bevat werknemers uit alle lagen van de organisatie. Managers hebben namelijk vaak mooie ideeën, maar de werknemers van de vloer zien vaak sneller de praktische beperkingen. Deze samenwerking is dus goud waard voor een goed resultaat.

Welke opleiding?

De standaard Lean Six Sigma opleidingen, zoals de Yellow Belt, Green Belt of Black Belt gaan allemaal in op de Kaizen methode. Uiteraard wordt er in de 1-daagse Yellow Belt minder diep ingegaan op de theorie dan in de uitgebreide Green Belt training.
Word jij een echte Kaizen expert

Ook interessant: