blije klanten
Wat is Kaizen?
Kaizen is Japans voor continu verbeteren. Kaizen is een aanpak in productiviteitsverbetering. Kaizen is ontstaan in Japan. De Kaizen methode zoals we die kennen komt ook deels uit de toepassing van het werk van Amerikaanse experts zoals Frank Bunker Gilbreth en Frederick Winslow Taylor. De ontwikkeling van Kaizen ging samen met de ontwikkeling van kwaliteitstechnieken, maar ging verder dan alleen dit.
Belangrijke doelstellingen van Kaizen zijn:
- Eliminatie van verspillingen (aan de hand van de 3 Mu’s)
- Voorraadbeheersing
- Standaardisering van de productie
- Cyclus van voortdurende verbeteringen
Een andere goede definitie van de Kaizen methode is: “Uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten op een betere manier”. Dat wat uit elkaar gehaald wordt is meestal een proces, een product, een dienst of een systeem. Kaizen heeft een doel dat verder gaat dan alleen verbetering. Het is een dagelijkse activiteit en een proces dat de organisatie menselijker kan maken. Het elimineert overbodig werk en het leert mensen verspillingen te zien en deze te verwijderen.
Kaizen is een gedachte die in Japan tot stand is gekomen na de Tweede Wereldoorlog. Het Japanse woord 改 (“kai”) betekent “veranderen” en 善 (“zen”) betekend “goed”.
Kaizen wordt echter vaak verkeerd toegepast. Dit leidt tot slechte resultaten. Dit noemen de Japanners “kaiaku”, letterlijk: “veranderen naar slechter”. Deze slechte resultaten zijn niet het doel van Kaizen. Integendeel! Kaizen moet gebruikt worden met respect voor de medewerkers. Zonder respect voor de medewerkers is continu verbeteren onmogelijk. Iedereen is onderdeel van Kaizen: mensen uit alle lagen van de organisatie, van het management tot de werkvloer. Zelfs externe stakeholders kunnen erbij betrokken worden. Een van de bekendste schrijvers rondom Kaizen is Masaaki Imai. Hij schreef de boeken Kaizen en Gemba Kaizen: “verbeteren vanaf de werkvloer”.