blije klanten
Six Sigma, wat is het en wat kan het voor je organisatie betekenen?
Six Sigma wordt in veel gevallen in combinatie met Lean gebruikt, ook wel bekend als Lean Six Sigma. Toch is het ook belangrijk om te weten dat er ook aanzienlijke verschillen tussen beide methodes zitten. Ondanks dat beide methodes zich bezighouden met het verbeteren van de prestatie van een bedrijfsproces is de toepassing anders. Zo is Six Sigma voornamelijk geschikt voor complexe problemen waarvan de oorzaak niet meteen duidelijk is. Lean is daarentegen beter inzetbaar bij problemen waarvan de oorzaak wel snel duidelijk is. Six Sigma maakt daarnaast gebruik van data en statistiek, terwijl Lean dit soort gegevens niet gebruikt. Hieronder leggen wij uitgebreid uit wat Six Sigma inhoudt.
Wat is Six Sigma precies?
Het doel van Six Sigma is om de variatie binnen bedrijfsprocessen te minimaliseren. Op deze manier kun je namelijk een constante kwaliteit garanderen (wat je wil) en kun je vervolgens de prestaties van je processen verbeteren. De reden dat het verstandig is om een constante kwaliteit te zoeken is dat variatie in een proces vaak merkbaar is voor klanten. Toch bevindt zich in vrijwel elk proces enige vorm van variatie.
Dit hoeft echter niet perse een probleem te zijn. Wanneer deze variatie namelijk binnen de kwaliteitsgrenzen van je klant blijft dan zal de klant dit niet erg vinden. Wanneer dit echter niet meer het geval is en de variatie dus niet binnen de kwaliteitsgrenzen van je klanten valt dan zullen je klanten dit niet meer accepteren. Het belangrijkste doel van Six Sigma is dus om de variatie binnen processen te minimaliseren en er zo voor te zorgen dat deze variatie altijd nog binnen de kwaliteitsgrenzen van klanten valt.
Laten we dit even bekijken vanuit een voorbeeld. Stel dat je over twee weken op vakantie gaat en je bedenkt dat je nog een nieuwe creditcard moet aanvragen. De bank zegt dat je aanvraag zo snel mogelijk verwerkt wordt, maar jij hebt al van een vriend gehoord dat zijn aanvraag binnen drie dagen verwerkt was en dat hij de nieuwe creditcard na een week op de mat had liggen. Dan ga jij er hoogst waarschijnlijk van uit dat dit bij jou ook wel moet lukken. Na een week heb jij echter nog steeds niks van de bank gehoord en je begint nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden. Jij had verwacht dat je in ieder geval binnen een week wel antwoord zou krijgen, maar aan die kwaliteitsgrens voldoet de bank in jouw geval dus helaas niet.
Zulk soort variatie in een proces is iets wat ontzettend vaak voorkomt, maar wat wel onwijs vervelend voor de klant kan zijn. Door met Six Sigma deze variatie zo veel mogelijk te elimineren kun je ervoor zorgen dat de proceduretijd van een aanvraag niet meer zo uit elkaar ligt en dat het altijd nog binnen de kwaliteitsgrenzen van de klant valt.
En hoe pas je dit vervolgens dan toe?
Een Six Sigma-project wordt altijd uitgevoerd aan de hand van de DMAIC-cyclus: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Door je aan deze fases te houden zorg je ervoor dat je zo gestructureerd mogelijk te werk gaat. Hierdoor is het gemakkelijker om een constante kwaliteit te waarborgen. Het belangrijkste doel hierbij is om te achterhalen welke procesvariabelen (x-en) de grootste invloed hebben op de procesuitkomsten (Y). Als je deze x-en in beeld hebt, moet je vervolgens aan de slag gaan om deze te verbeteren.
Define
Dit is de beginfase waarin je het probleem in kaart brengt en de doelstelling van je Six Sigma-project opstelt.
Measure
In deze fase ga je het huidige proces volledig en overzichtelijk in kaart brengen. Hiervoor breng je alle potentiële invloedsfactoren (x-en) in kaart, bedenk je hoe je deze het beste kunt meten en wat je hiervoor nodig hebt.
Analyse
De naam zegt het misschien al, maar in deze fase ga je de gevonden x-en onderzoeken en analyseren. Op deze manier ben je in staat om de meest invloedrijke x-en te vinden (op de Y). Wanneer je deze hebt geanalyseerd kun je vaak al de grondoorzaak van het probleem vinden.
Improve
In deze fase ga je aan de slag met het doorvoeren van verbeteringen. De oplossingen die aan de hand van de analyse-fase bedacht kunnen worden ga je hier implementeren. Door het doorvoeren van deze verbeteringen hoop je vervolgens je projectdoelstelling te bereiken. Het is wel van belang dat je je hierbij richt op de meest invloedrijke x-en, aangezien een verandering van deze ook de grootste impact zal hebben.
Control
Nadat de veranderingen zijn doorgevoerd is het van groot belang dat deze ook daadwerkelijk aangehouden worden. Wij zien helaas nog vaak dat organisaties snel terugvallen in oude gewoontes en alle bereikten resultaten al snel ongedaan worden. Blijf dus in de gaten houden dat de veranderingen aangehouden worden. Het kan hiervoor helpen om de meest invloedrijke x-en en de Y te blijven monitoren. Zo kun je nieuwe problemen eveneens vroegtijdig opsporen en aanpakken.
Wat kun je bereiken met Six Sigma?
- Fouten binnen processen minimaliseren;
- De productiviteit verhogen;
- De kwaliteit van je product/dienst verhogen;
- De winst verhogen;
- Klanttevredenheid verhogen.
Heb jij interesse in Six Sigma? Leuk om te horen! Bekijk dan snel ons trainingsaanbod of neem contact met ons op voor overige vragen.
Ook interessant:
- Six Sigma nog uitgebreider uitgelegd
- Wat is Lean en wat kun je er eigenlijk mee?
- De beste Lean Six Sigma training van Nederland!
Volg ons op LinkedIn (we delen onze artikelen met je)