blije klanten
Ga je voor Lean of Lean Six Sigma
Een paar jaar geleden kwam een manager naar ons toe met een opdracht: overtuig mij maar eens waarom we ook Six Sigma moeten toepassen en niet alleen Lean. Het management team waar Bureau Tromp was uitgenodigd stond voor een keuze: Lean of Lean Six Sigma.
De vraag kwam van de hoogste baas van het managementteam. Voordat het besluit was genomen om met Lean aan de slag te gaan waren er al verschillende gesprekken geweest. Er waren, zoals er vaak is, voorstanders van het idee, maar ook tegenstanders. Daarnaast waren er actuele problemen en er waren spanningen tussen teamleden. Sommige leden wilden naast Lean ook de Six Sigma aanpak, en anderen weer niet. Met de vraag hoopte het team duidelijkheid te krijgen.
Het lastige aan vragen als deze is dat wij geen verkopers zijn, maar adviseurs. Lean en Six Sigma zijn beiden krachtige methodes die duidelijk hun toegevoegde waarden hebben bewezen. Maar hoe heeft onze adviseur dit toen aangepakt?
Wil je vijf of twintig euro hebben?
Onze adviseur hield wel van een uitdaging en besloot op de vraag van de manager in te gaan. Voor het gemak noemen we de manager even Willem. De adviseur vroeg Willem of hij vijf euro van hem wilde, terwijl hij het biljet uit zijn portemonnee haalde. Willem zag dit niet aankomen en zei met twijfel dat hij die wel wilde hebben. Wel vroeg hij slim wat het addertje onder het gras was. Maar de adviseur stelde hem gerust, nee, er is geen addertje, je mag hem nu hebben.
Wel heb ik ook een biljet van twintig euro, je zou ook deze mogen hebben. Hier werd de reactie enthousiaster. Maar hierbij zat wel een addertje onder het gras. Als je dit biljet kiest, dan krijg je hem pas over twee jaar. Nu ontstond er twijfel. Willem kon de vijf euro nu aanpakken, of twee jaar wachten en de twintig euro aannemen. Het werd op dat moment duidelijk waar onze adviseur heen wilde.
Kies de strategie die bij je past
Het is niet de keuze tussen Lean of Six Sigma, je moet als organisatie kijken naar de strategische richting en de tactische planning die je hebt.
Je kan met Lean veel resultaten boeken op een korte termijn, maakt niet uit bij welk bedrijf. Of dit nu in de industrie, dienstverlening of zorg is. Door de verspillingen uit je proces te halen, pak je al heel snel problemen aan. Belangrijk hier is dat je het continu verbeteren aan blijft houden, want als je de processen niet goed onderhoudt zullen alle verbeteringen weer ophouden.
Maar als je grotere problemen wilt aanpakken en echt de grondoorzaken wilt verbeteren. Bijvoorbeeld het oplossen van problemen als het niet voldoen aan klantspecificaties, of het opbouwen van een groter concurrentievoordeel. Hiervoor heb je de Six Sigma aanpak nodig. Op het begin kost deze aanpak een stuk meer moeite zonder dat het direct wat opbrengt. Maar als de opbrengsten na een tijdje opkomen zullen deze groot belonen. Er zullen er lagere fout (herstel)kosten zijn, lagere operationele kosten en meer opbrengsten. En het allerbelangrijkste natuurlijk: een tevreden klant.
De keuze die Willem werd voorgelegd, de vijf euro nu of de twintig euro over twee jaar, gaat dan ook over wat voor richting je als manager wilt ingaan en hoeveel moeite je bereid bent hiervoor te doen.
Benieuwd naar wat Willem koos?
Willem koos als een goede manager voor zowel de vijf euro nu als de twintig euro over twee jaar. Hij koos voor zowel Lean als Six Sigma.