blije klanten
Wat is Kaizen? En hoe gebruik je deze methode?
Kaizen werd voor het eerst toegepast in Japan, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierover is meer te vinden in het boek “The Toyota Way”. Hierin wordt uitgelegd hoe Toyota de processen voor de productie van auto’s verbetert.
Het Japanse woord Kaizen staat voor ‘continu verbeteren’. Je kan de tool op elk bedrijf, afdeling of team toepassen om de processen te optimaliseren. Bij de methode betrek je alle medewerkers bij het verbeterproces, zowel het hoger management als de werkvloer.
Het doel van Kaizen
Met Kaizen ga je gestandaardiseerde processen verbeteren. Dit doe je zodat je verspillingen tegen kan gaan en problemen in de workflow op te lossen. Daarnaast kan je ze met de methode ook helpen voorkomen.
Bij de Kaizen methode wil je alle lagen van een organisatie betrekken. Je motiveert iedereen om steeds weer kleine veranderingen toe te passen en zo continu te verbeteren.
Je zou de medewerkers bijvoorbeeld kunnen motiveren om hiermee te beginnen door Kaizen Events te organiseren. Dit zijn evenementen waar je met medewerkers van over heel de organisatie in een groep een verbeterteam vormt. Je neemt met die groep de werkplek door en kijkt waar de verbeteringen mogelijk zijn. Door het management en de werknemers samen te zetten krijg een wisselwerking van de verschillende kanten van het verhaal. Waar het management bijvoorbeeld een prachtig idee heeft, ziet de werkplaats misschien wel verschillende praktische beperkingen.
Hoe gebruik je de tool?
Bij Kaizen ga je vijf belangrijkste stappen door:
- Het proces identificeren en focus aanbrengen.
- De huidige werkwijze opnemen om deze goed te kunnen analyseren.
- De voorgestelde verbeteringen testen en evalueren.
- De verbeteringen toepassen.
- De resultaten analyseren en presenteren aan het management voor de feedback.